Inget slår en skicklig lärare

17 09 2010

I onsdags hade jag förmånen att delta i Skolverkets konferens- Inget slår en skicklig lärare. Det var en väldigt bra konferens med olika engagerade föreläsare. Genomgående så återkom föreläsarna till samma sak: Relationen  mellan eleverna och läraren och dess betydelse för trivsel och goda resultat i skolan. Som SSA-lärare har jag förmånen att i tämligen små grupper ( högst 10 elever) lära känna mina elever och det känns så oerhört tillfredställande för mig som lärare. Ofta får jag höra av andra lärare att eleverna längtar till mina lektioner och jag har många gånger funderat vad det kan bero på.Jag är absolut ingen superpedagog och innehållet i lektionerna är ibland inte särkilt roligt. Men jag tror att här hos mig får de äntligen vara sig själva och känner sig trygga  och behöver inte hävda sig som man måste göra i en större grupp. När eleverna blir integrerade i sina klasser så tror en del vuxna att de flerspråkiga eleverna lär sig språket per automatik. Men tänk er själva att komma till en skola i ex. Somalia och sitta och höra somaliska hela dagen och bara förstå vissa ord och inte hela sammanhang…Visst skulle i alla fall jag spänna mig  oerhört och inte våga fråga hela tiden med tanke på vad mina somaliska kompisar tycker…Så är det för många av våra andraspråkselever i skolan. Att lära sig ett nytt språk går inte med automatik utan kräver tid och framför allt tid för förklaringar av språkets nyanser.

På konfererensen lärde jag mig ett nytt begrepp: Skolans klokskap är detsamma som eleverna! Så fint uttryckt!

Maud Milton Vingåker 2010-09-17

Åtgärder

Information

3 responses

24 01 2011
Charlotta L-Thunes

Du får gärna tipsa pedagoger om mig

Popcornmannen Poppe

tack

17 09 2010
Marie Andersson

Kom ihåg att fylla på med etiketter till dina blogginlägg, då kommer fler att hitta hit 🙂

17 09 2010
Marie Andersson

Jag läser en mycket intressant bok som skriver om ungefär det du skriver här. Jag ska återkomma till boken och den är som klippt och skuren för dig att läsa. Och självklart förstår jag varför eleverna känner trygghet hos dig, du har ju varit min kollega, jag har sett på nära håll.

Kommentera

